Teknik, prestanda & innovationer

I-Trim

I-Trim är en smart funktion som automatiskt justerar trimvinkeln på din Evinrude E-TEC. Det enda du behöver göra är att gasa så sköter motorn resten själv. Funktionen är integrerad i touchskärmen och kan enkelt stängas av om så önskas. I-Trim är standard på samtliga G2-modeller.

DPS – Integrerad dynamisk servostyrning

Evinrude har utvecklat en helt ny mittsektion med integrerad dynamisk servostyrning – DPS. Från menyn i touchskärmen kan du enkelt justera nivån av servoassistans. Styrningen är dynamisk vilket innebär att assistansen alltid är högst vid låga farter och sedan sjunker när båtens hastighet ökar. DPS gör manövreringen av din båt till en barnlek. Dessutom blir installationen både enklare och snyggare utan lösa slangar, kablar eller vajrar. DPS är standard på alla G2 från 175 Hk och uppåt. Tillval för 150 H.O.

SLX Växelhus

Evinrudes SLX-växelhus är nyutvecklat och har flera påtagliga fördelar jämfört med konkurrerande tillverkares. Växlingen sköts elektriskt av en servomotor placerad direkt i oljan nere i växelhuset vilket ger otroligt exakta och smidiga växlingar. Huset är designat för att ge ett lågt vattenmotstånd och har även försetts med nosintag för kylvatten som standard. Dessutom har man placerat ett transparent expansionskärl för växelhusoljan uppe under motorkåpan vilket gör det busenkelt att kontrollera oljans kvalitet/nivå. SLX-växelhuset är standard på samtliga G2-modeller.

E-TEC Direktinsprutning

E-TEC är ett direktinsprutat tvåtaktssystem som kontrolleras av en avancerad styrenhet. Mikrodatorn i styrenheten beräknar och injicerar exakt rätt mängd bränsle i motorn för varje specifikt varvtal/belastningsgrad. Resultatet blir marknadens både starkaste, renaste och mest bränsleeffektiva motor.

E-TEC Bränslespridare

Den nya designen på Evinrude E-TECs bränslespridare gör att de kan arbeta med betydligt lägre strömstyrka än konventionella spridare. Det har möjliggjort för Evinrudes ingenjörer att övergå till mindre elektronik som dessutom arbetar med betydligt lägre temperatur. Elektronik som arbetar med låg temperatur får en avsevärt förbättrad driftsäkerhet, vilket såklart är av yttersta vikt när du befinner dig ute på vattnet långt från land.

E-TEC Motorstyrning

Precis som konventionella manuellt startade utombordare genererar Evinrude E-TEC sin egen elektricitet. Det datorkontrollerade bränsleinsprutningssystemet levererar en fantastisk bränsleekonomi, omedelbar gasrespons, tystlåten prestanda och enastående låga utsläpp.

E-TEC i sammarbete med NASA

Evinrude E-TECs NASA-utvecklade aluminiumlegeringar fördubblar hållbarheten jämfört med motorer som byggs med konventionella legeringar. Legeringarna ger Evinrude E-TECs motorer en högre motståndskraft mot slitage samt en ökad stabilitet vid höga temperaturer.